tisdag 20 september 2011

Det som inte ryms i en godispåse

Efter Nogger Black-skandalen (rasistisk glass) kommer nu nästa snackis: Kinapuffar, "vars förpackning pryds av en knallgul asiat med rishatt och ögon sneda som en lördagsfylla", om vi ska tro en krönikör. Fazer lovar nu att omarbeta loggan.

Jag har faktiskt gjort en liknande reflektion när jag har köpt godiset (som heter Kina) i chokladbarform (jättegoda, för övrigt). Visst är bilden en karikatyr och en svart figur med benknota genom håret eller en jättelik ring i den stora näsan hade säkert blivit uppmärksammad för länge sedan.

Bakgrunden till denna historia är att krönikören Jakob Lundberg upplever att han blir illa behandlad i Sverige bara för att han har asiatiskt utseende. Han hävdar att folk skrattar bakom hans rygg - ja, det har rent av gått så långt att han vill blondera håret och operera ögonen för att inte bli utpekad som asiat (varför skämmas för sitt ursprung?). Först när han väljer att bland annat exemplifiera det "rasistiska" Sverige med Fazers godis får krönikan spridning i medierna.

Jag kan förstås inte hävda att Lundberg ljuger, men jag har väldigt svårt att tro att detta är en representativ bild av hur personer med asiatiskt utseende bemöts i dagens mångkulturella Sverige. Och jag har lite svårt att förstå hur det kan vara kränkande att personer hälsar på honom på kinesiska (får vi anta att han menar).

Däremot är det sant att det skojas friskt om exilkinesers sätt att prata ("ska vi äta fyla små lättel eller besöka kinesiska mulen?") - och hur många thailändska kvinnor betraktas inte som horor och får höra "love you long time" till leda? Det är väl ungefär lika socialt smidigt som att dra tjockisskämt bredvid en överviktig person. Ändå hör vi dessa "skämt" gång på gång och de flesta av oss är skyldiga till dem - om än inte i kinesers eller thailändares sällskap.

Jag tycker inte att det handlar om politisk korrekthet utan snarare om ren jävla respekt mot människor som råkar ha ett annat ursprung än oss pursvenskar. Frågan är alltså mycket större än en sketen godispåse eller att någon säger 你好 (nǐ​hǎo) i stället för hej till dig på stan. Det handlar om respekt, attityder och rent hyfs.

Att rikta besvikelse och vrede mot en påse godis blir märkligt - att omarbeta en gammal logga efter en persons krönika är nästan ännu märkligare.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Manga borde förbjudas, det är fyllt med stereotypa bilder av asiater!

Moo sa...

Skall vi förbjuda denna logo också http://static2.devote.se/gallery/big/20110611/54e1a26c56a56075e77e3c1a255be202.jpg ?
Den är ju en nidbild av nordbor!

Anonym sa...

Den här är nästan annu värre tycker jag:

http://4.bp.blogspot.com/-sVUSsMnSYAE/TXeIWW_F1vI/AAAAAAAADX8/JcPvMefIULQ/s1600/kalles.jpg

Anonym sa...

Har man inte större bekymmer än så borde man hålla tyst om det. Det finns riktiga problem i världen som man kan lägga sin energi på. Tycker nog Fazer kan få behålla sin "snygga" logga

Olof sa...

"Jag kan förstås inte hävda att Lundberg ljuger"

Lundbergs berättelser om ständiga rasistiska påhopp mitt på gatan är faktiskt så otroligt osannolika att jag tycker man kan hävda att han ljuger. Läs de här två artiklarna, som plockar sönder Lundbergs rövarhistorier:

http://adacta.motpol.nu/?p=410
http://solguru.motpol.nu/?p=1694