lördag 26 december 2009

Äventyr

Hemkommen igen från ett snöigt Norrland. Det visade sig vara en bra idé att resa på annandagen. Sex personer på bussen till Stockholm. Har aldrig varit med om maken. Vädret var inte fullt lika hjälpsamt. Men man får beundra yrkeschaufförer ibland. Tre minuters försening trots snöyra och halka. Hörde förresten att det var kaos i tågtrafiken igen...

I morgon bär det av ut på äventyr. Tillbaka till Kina. Men nu är det södra Kina och kuststaden Zhanjiang som hägrar. Denna gång är det i ett delikat ärende, jag ska nämligen träffa den tjej som jag har haft kontakt med sedan i våras. Jag är världsmästare på att planera, men det är först när det börjar dra ihop sig och alla planer blir verklighet som jag så smått börjar inse vad det är jag har gett mig in på. Detta känns lite som att kasta sig utför en klippa. Flygningen blir en liten prövning i sig med två mellanlandningar, en övernattning i Guangzhou och slutligen en kort inrikesresa dagen efter innan slutdestinationen slutligen nås. Det kan nog vara bra att få en dusch och en god natts sömn. Jag vet ännu inte hur jag ska ta mig tillbaka till Guangzhou för hemresan, men det lutar åt buss.


Första bytet sker på Schiphol i Amsterdam - ni vet flygplatsen varifrån ett plan med en attentatsman nyligen avgick. Jag är inte helsåld på idén med ytterligare skärpta säkerhetskontroller, det är illa nog som det är, men det sägs att det främst är resenärer till USA som drabbas. Andra bytet sker i Beijing.


I Kina är det fullt krig mot den nya influensan. Tempen tas och människor som misstänks vara sjuka riskerar isolering. Nu har jag visserligen vaccinerat mig, men i Stockholm tycker de inte att det är så viktigt att skriva ut vaccinationsbevis. Jag hoppas att jag kan se tillräckligt frisk och kry ut för att få fortsätta till...

...Guangzhou. En stad jag egentligen skulle vilja tillbringa en del tid i, men förutsatt att saker och ting går enligt planen blir jag kvar i Zhanjiang.

Jag gillar egentligen inte att flyga. Maten är ofta dålig, det är svårt att sova ordentligt och alltid är det något barn som gråter eller någon fetlagd person som hamnar i sätet bredvid. Nu blir det totalt 19,5 timmars flygning. Vilket lär bli tålamodskrävande. iPod och böcker blir förhoppningsvis räddningen.

Nå, den som lever får se var det slutar. Det kan bli allt från en början på något väldigt bra till en kostsam men spännande erfarenhet. Vädret i södra Kina är i alla fall behagligare än i Sverige. Och maten godare. Så det kan inte bli så jäkla illa, trots allt.

Här och nu blir det en whisky för att lugna resfebern en aning...

Zhanjiang here I come.

3 kommentarer:

Mikael Hedberg sa...

Ballt, skulle vilja dra iväg till asien en längre resa någon gång... mycket att utforska.

Lycka till i alla fall :)

Anonym sa...

Lycka till!

Anonym sa...

Nice, jag hade nog stannat i Amsterdam dock. En riktigt fin stad med allt vad det innebär....